COMON 2014

Sinds december 2013 ondersteunt AREA071 partner Hogeschool Leiden bij het prestigieuze COMON project van de opleiding Communicatie.

ComOn is een intiatief vanuit de opleiding Communicatie van de Hogeschool Leiden, het vlaggenschip van het cluster Management & Bedrijf. Zowel cluster, opleiding als ComOn zijn vol ambitie. Ambtitie om de beste te zijn. Dat zien wij terug in het curriculum, de docenten, de lector en uiteraard ook in het programma van ComOn.

Het programma bestaat uit een aantal onderdelen en beslaat de periode van tien weken, van februari tot april 2014. De studenten van het tweede jaar van de opleiding vormen in vijftallen echte communicatiebedrijven. Voor de studenten zelf is het een intensieve maar leerzame periode. Niet alleen zijn het tien weken vol spanning, nieuwe indrukken, verwachtingen van de opdrachtgevers, het bedrijfsmatig moeten (samen)werken maar juist de combinatie van leren en werken maakt het zo intens. Tien weken vol met gastcolleges van wervende experts vanuit diverse bedrijven, theorie van anderhalf jaar opleiding die in de praktijk moet worden gebracht en het met goed resultaat afronden van de verkregen opdracht. De eisen vanuit de opleiding zijn hoog. Datzelfde geldt voor de verwachtingen en criteria waarmee de bedrijven hun opdrachten aanbesteden. Het werken onder druk in een realtime omgeving, dat is ComOn.

Reeds drie succesvolle edities gingen 2014 voor. Talloze opdrachten, varierend van het verzinnen, plannen en organiseren van events tot het opstellen van een corporate communicatieadvies tot het ontwerpen van een huisstijl en diverse uitingen werden in de afgelopen jaren uitgevoerd. Echte communicatiebedrijven die middels echte opdrachten bij echte bedrijven hoogwaardige producten en diensten afleveren. Daar gaat het om. De kans voor bedrijven om hieraan mee te werken, de kans voor bedrijven een opdracht zonder kosten te laten uitvoeren, de kans voor bedrijven om hun eigen bedrijf te laten zien aan aanstormend talent, de kans voor bedrijven om hun expertise te delen met een ambitieuze onderwijsinstelling en de kans voor bedrijven om zichtbaar voor stad en regio hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te tonen. De regio Leiden is enorm afhankelijk van de kenniseconomie en daar draagt ComOn dan ook maximaal en graag aan bij. Verbinden, divers en gericht op communicatie in de pure vorm.

Naast een aantal coördinerende werkzaamheden werkt AREA natuurlijk ook weer mee aan de onderdelen Bedrijfsbezoeken en het verstrekken van een opdracht. Afgelopen vrijdag bij de COMON markt zijn de deals weer gemaakt. Welgeteld 17 (!) studentenbedrijven vonden hun match met diverse bedrijven vanuit de regio maar ook daarbuiten. Bij AREA071 zijn inmiddels ook twee groepen aan de slag gegaan.. Ristretto Brands gaat een nieuwe tak van het concept van AREA positioneren en Bureau STREEP neemt samen met Pauline van Dam van Pauline Assisteert het eindevent van het hele project COMON voor haar rekening. De briefings zijn inmiddels geweest en de eerste bevindingen zijn meer dan hoopgevend. Wij hebben wederom een zeer getalenteerde lichting studenten te pakken!

Op deze wijze draagt AREA graag haar steentje bij aan de verbinding tussen onderwijs en bedrijfsleven.. Wij verwijzen in dat kader nogmaals naar de afstudeerscriptie inzake Economie071 (regionale economische agenda) waar onze stagiaire Mandy Groenewegen (eveneens Hogeschool Leiden) op dit moment mee bezig is.