Wat is een goede flexplek?

Onze partner en bemiddelaar in kantoor-, vergaderruimte en flexplekken Deskbookers.com stelde de volgende 5 punten op om tot een goed aanbod op het gebied van flexplekken te komen. Wij van AREA071 gingen op onderzoek uit en bekeken of wij aan deze punten voldoen:

1. Niet te duur
Dit lijkt een inkoppertje: maak het niet te duur. Het is beter om veel flexwerkers te hebben voor lagere prijzen, dan slechts een enkeling met hogere prijzen. Een goed gevulde flexwerklocatie is goud waard. Niet eens zozeer voor jou als eigenaar, maar meer voor iedere flexwerker die bij je komt werken. Werken is voor een groot deel beleving, en om optimaal te kunnen werken dient deze beleving ook gevonden te worden in de werkomgeving. Zorg er dus voor dat je flexkantoor bruist.

[list_check][li]AREA071: Met prijzen vergelijkbaar met die van de onderkant van de markt, een uitstekende prijskwaliteitverhouding en de mogelijkheid om sociaal kapitaal plekken te reserveren voldoen wij ruimschoots aan deze eis. CHECK[/li][/list_check]

2. Lokale focus
Probeer met je flexkantoor in te spelen op lokale behoeftes. We zien dat momenteel veel flexwerkers er voor kiezen om relatief dichtbij de eigen woonplaats te gaan flexwerken. Probeer daarom initiatieven te ontplooien die aanspreken bij lokale ondernemers. Organiseer borrels en netwerkbijeenkomsten, en laat je gezicht zien bij ondernemersverenigingen in de buurt.

[list_check][li]AREA071: wij hosten reeds de lokale Open Coffee Leiderdorp en ook de regionale en lokale ondernemersverenigingen weten ons inmiddels te vinden. Vorige week hield LOV Leiderdorp haar netwerkbijeenkomst bij ons. En met groot succes. CHECK dus.[/li][/list_check]

3. Houdt het bij jezelf
Flexwerkers zijn een divers publiek. Daar waar de een op zoek is naar een inspirerende omgeving om nieuwe mensen te ontmoeten, is een ander juist op zoek naar een rustige werkplek om te ontsnappen aan de jengelende kinderen thuis. Iedere werkactiviteit lijkt te vragen om een andere werkomgeving, en daarnaast hebben flexwerkers nog specifieke voorkeuren qua inrichting, prijs en aanwezige faciliteiten. Deze flexwerk-verscheidenheid kun je niet eenvoudig vangen op één locatie. Probeer dat dus ook niet. Zet een omgeving op waarin je kiest voor één bepaalde vibe, en zorg ervoor dat het in ieder geval een omgeving is waarin je zelf zou willen werken. Je bent zelf immers het voornaamste uithangbord.

[list_check][li]AREA071: Wij bieden een zakelijke omgeving waar ondernemers optimaal kunnen renderen. Geen bijkomende kosten, alles inzichtelijk en flexibel. Maar er wordt wel hard gewerkt. De sfeer is dynamisch, informeel maar toch zakelijk. Bovendien hanteren wij een zeer uitgewerkt concept. CHECK.[/li][/list_check]

4. Kleine spreek- en vergaderruimtes zijn een must
De behoefte naar kleinschalige spreek- en vergaderruimtes neemt toe. Zorg er dus voor dat je ook wat ruimtes hiervoor inricht wanneer je een nieuwe flexwerklocatie opzet. Bovendien, gesprekspartners die door jouw flexwerkers worden meegenomen naar jouw locatie zijn potentiële nieuwe klanten. Zorg er dus voor dat je flexwerkers genoeg mogelijkheden hebben om anderen uit te nodigen.

[list_check][li]AREA071: In fase 1 van het concept werd reeds een vijftal vergader- en spreekruimtes gerealiseerd. In de vervolgplannen komen daar nog eens specifieke 1 op 1 coachruimtes bij. CHECK[/li][/list_check]

5. Ga er niet bij staan kijken!
Er staan veel kantoren leeg in Nederland, en eigenaren proberen deze steeds vaker te herinrichten als flexwerklocatie. Een prachtig initiatief, dat veel mogelijkheden biedt. Maar tegelijkertijd is het goed te beseffen dat een ruimte met stoelen en bureau’s nog geen flexcenter maakt. Zoals terecht wordt opgemerkt zou iedere flexwerklocatie er goed aan doen om een bevlogen aanjager te hebben. Iemand die de kar wil trekken bij het levendig maken en houden van je center. Je flexcenter wordt nooit een succes als je er van een afstandje naar blijft kijken.

[list_check][li]AREA071: De drie initiators van AREA071 zijn altijd op locatie aanwezig om te luisteren naar de ondernemers, te zorgen dat alles naar wens is en geven ook nog advies. CHECK[/li][/list_check]

Zien is geloven…